Jetlag

Första hjälpen vid jetlag. När man förflyttar sig över tidszoner leder detta till en tidsomställning som kallas jetlag. Detta ger trötthet, sömnrubbningar och illamående.

Före flygningen: Dagarna före flygresan kan du försöka lägga dig och stiga upp senare än vanligt om du reser västerut, eller försök lägga dig och stiga upp tidigare än vanligt om du reser österut.

Under flygningen: Ställ om klockan. Drick mycket vatten. Drick ingen alkohol eller kaffe. Ät enligt de tider dit du ska, även om du inte är hungrig. Försök att undvika sömntabletter, dessa gör ingenting för att hjälpa dig med jetlagen och du kommer bara att känna dig lätt förvirrad när du kommer fram.

Efter flygningen: Ät på de tider som gäller där du är, även om du inte är hungrig. Vistas i dagsljus under dagen. Få så mycket sömn som du normalt behöver under ett dygn och fyll på med en tupplur under dagen om det behövs.

Vad är jetlag?

Tidsomställningen blir svårare ju fler tidszoner man bytt och ju fler dagar man varit borta och befunnit sig i den nya tidzonen. Det som sker vid jetlag är att kroppen blir helt förvirrad av tidsomställningen och ljuset, men dygnsrytmen rubbas även av att vi äter mat och dryck vid andra tider. Jetlag-effekten ökar med antal tidzoner som passerats. Svårast jetlag får man om man reser från andra sidan jorden över tolv tidzoner. Experterna är eniga om att jetlagen för de flesta blir värre om man åker österut än västerut. Effekten när man återvänder till Sverige från Amerika är sömnighet och sänkt prestationsförmåga på eftermiddagen. Eftersom kroppsfunktionerna sätter igång tidigare vaknar man tidigt på morgonen och är hungrig och måste gå på toaletten.

Tar flera veckor att ställa om sig

Om man kommer hem från Asien får man svårt att somna på kvällen. Och när man slutligen somnar har man svårt att komma upp på morgonen efter. Studier visar att det tar betydligt längre tid att komma över en jetlag än man tror. Det kan ta flera veckor innan kroppen är helt återställd. Kroppens återanpassning sker med hjälp av dagsljuset. Effekten kan också minskas om man förskjuter sitt dygn redan före resan.

Västerut (mot USA): Det är ofta lättare att anlända på kvällen. Man åker då från Sverige ofta tidigt på morgonen (detta beror förstås självklart på resrutt) och när man kommer fram på kvällen så har man haft ”en lång dag” och man kan då, trött efter resan, gå och lägga sig på direkten och sova gott – och vakna utvilad. I motsats till detta, om du anländer på morgonen, ska du förstås försöka sova så mycket du kan på planet.

Österut (mot Asien): Det brukar vara lite svårare då man ofta flyger ”mot klockan” och ofta landar på samma klockslag som man flög iväg, det vill säga om du lämnade Sverige kl 10 på morgonen kan du komma fram runt kl 10 på morgonen också. Landar du tidigt på morgonen så är det självklart en stor fördel att försöka sova på planet, vilket ibland kan vara svårt då man ju ”åker mitt på dagen”. Använd din favoritteknik för att somna ändå. Landar du senare på kvällen så ska du försöka hålla dig vaken så gott det går, helst utan allt för stora mängder kaffe. Att landa på kvällen när man åker västerut kan potentiellt ge den jobbigaste jetlagen och om man somnar på planet riskerar man att vända helt på dygnet. Se till att hålla dig sysselsatt med jobb, film och underhållning.

Ett tips är att kolla in British Airways smarta jetlag-kalkylator som beräknar, utifrån dina resedetaljer, hur du bäst undviker jetlag.

Undvik alkohol: Det kan vara frestande att ta en halv flaska rödvin för att kunna dåsa till framför en småtråkig film. Det är dock inte att rekommendera eftersom alkohol, liksom kaffe, påverkar din sömn och gör dig uttorkad.

Drick vatten: Ett vanligt tips bland flygvärdinnorna är just att dricka vatten för att hålla kroppen fräsch och inte uttorkad. En indirekt fördel med att dricka vatten är också att du får sträcka på dig när du går på toaletten, vilket gör att blodflödet påverkas positivt.

Kaffe: Kaffe kan förstås vara en nödvändighet för att snabbare ställa om kroppen till en ny tid, där man förväntas vara vaken. Se bara till att inte dricka för mycket under dagen så att det inte påverkar din nattsömn, vilket kommer att förlänga jet lagen.

Dagsljus: Ett av de viktigaste medlena för att få dig att ställa om till rätt tid är att utsätta dig för dagsljus. Starkt dagsljus hämmar utsöndrandet av melatonin (”sömnhormonet”) som gör dig sömnig och hjälper dig därigenom att ställa om kroppen till den nya tiden.